Musikprojektet innebar att vi skulle verkställa en musikalisk idé med hjälp av rösten, instrument, kroppen och digitala verktyg. Vi i klassen och fram till att vi ville göra en musikteater, och vi hade redan ett litet hum om vad den skulle handla om. Våra låtar handlade om en drake och hans äventyr så då bestämde vi oss för att gestalta en teater utifrån låtarna. Det börjades med brainstorming på förslag om hur vi skulle göra detta och vi kom fram till att vi behövde dela upp oss i tre grupper, en manus/skådespelargrupp, en rekvisita/ljusgrupp, och en ljud/körgrupp. Alla fick välja grupp utifrån sitt egna intresse, för min del blev det rekvisitagruppen. Nu skulle vi spendera ca två veckor i bildsalen och måla kulisser och pyssla med annat som behövdes som rekvisita så det första vi gjorde var att skriva upp en lista på saker som skulle göras.
I Lpo 94 står det att skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola "kan utveckla och använda kunskaper och erfarenheter i så många olika uttrycksformer som möjligt som språk, bild, musik, drama och dans".
Vi hittade stora vikväggar som skulle bli jättebra som kulisser och några satte genast igång med att skissa på en skog.
Jag började klura på hur svansen skulle se ut och hur stor den skulle vara och Amanda hade gjort en jättefin Drake som vi alla ville ha som figur och det var till stor hjälp och jag började skissa svansen på ett papper och sedan på tyg. Det fann inget grönt tyg så vi fick ta ett vitt tyg och måla svansen när den var färdigsydd.
Det tog lång tid innan kulissen och svansen var färdig med när vi äntligen var klara kunde vi ställa in rekvisitan i dramasalen och börja öva på repliker, sånger och när ridåerna skulle dras fram och bort samt rekvisitan som skulle fram och tas bort. När vi började öva så blev det väldigt intensivt och det var mycket att tänka på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar