måndag 18 april 2011

VFU dag 4

Aktivitet 2:
Vad? Associera en bild till en sång

Hur?Eftersom det var påskvecka så hade jag planerat en aktivitet med påsktema. Jag hade klippt ut djurbilder och lagt i ett påskägg som skulle skickas runt bland barnen medan musik spelade. Jag fick hjälp med att pausa musiken då och då och det barnet som ägget stannade framför fick öppna ägget och välja en bild. De skulle visa upp bilden för de andra och sedan skulle de fundera en liten stund om de kom på någon låt som handlade om det djuret. Ifall de inte skulle komma på någon så hade jag förberett med några förslag. Efter att vi hade sjungit en sång om bilden la jag den åt sidan och så fortsatte vi att skicka ägget med resten av bilderna. Det som är viktigt att tänka på här är att "ledaren" håller koll på vilka barn som inte har fått välja en bild och då kan man planera så att musiken stoppas när ägget är vid varje barn, detta för att alla ska få chans att få ägget någon gång. 

Varför? I den här aktiviteten tränar barnen sin förmåga att kunna associera ett djur till en låt / träna minnet. I aktiviteten blir alla delaktiga, barnen kan samarbeta och hjälpa varandra. I Lpfö 98 står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklarsjälvständighet och tillit till sin egen förmåga samt 
- utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp/.../







Pedagogerna hade planerat för lite påskmys den dagen. En häxa var på besök och hade en överraskning med sig, hon delade ut glasspinnar till alla barn. Utomhus var det äggmålning och efter att alla hade målat så blev det "äggkaning" ner från kullen. Vi samlades i en ring utomhus och sjöng påsksånger. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar