Vi pratade om att vi lyssnar på musik exempelvis när vi kör bil, festar, tränar, städar eller som avslappning. Dagligen hör vi musik runt omkring oss.
Vi pratade också om vad vi lyssnar efter när vi hör en låt och det är exempelvis:
- Texten
- "Gunget"
- Introt
- Brytbryggan
- Ljudeffekter
- Vilka instrument som spelas
Vi kom fram till att musik kan jämföras lite som med mat
- Viss mat/musik är man uppväxt med och äter helst/lyssnar mest på
- Viss mat/musik är man less på och har slutat äta/ lyssna på
- Viss mat/musik vågar man inte prova och vet därför inte om det är gott/ bra och kanske har förutfattade meningar om.
Ofta är man uppvuxen med en viss musik men man kanske möter en annan musikkultur hos kompisar eller grannar. På våra VFU platser har vi märkt att barnen nästan enbart lyssnar på Melodifestivallåtar, Barnpop, Astrid co. - barnvisor och Mini-röris. Jag tycker att det är jättebra att barnen lyssnar på detta men det finns så mycket mer musik som man borde uppmärksamma, exempelvis musik från olika kulturer. Jag tycker att förskolan och skolan ska uppmuntra barnen att lyssna på olika sorters musik och erbjuda ett brett urval.
Vi "brainstormade" om vad det finns för olika genre i musiken och dessa kom vi på:
- Pop, Rock, Dansband, Klassiskt, Blues, Soul, Jazz, RnB, Schlager, Trance, Indie, Hiphop, Folkmusik, Gospel, Reggae, Opera, Sing a Song, Kyrkmusik, Visor, Bhangra, Apachi (nytt)
Det finns 3 sätt att lyssna aktivt (Första intrycket är viktigt)
1. Mediativt - Lägereldslyssning, man hör massa ljud runt omkring men tankarna flyger ändå iväg
2. Associativt - Plats, händelse/förlopp, inre bilder, känslor
3. Analytiskt - Trumpeten, Bas, Rytm, Melodi, Text
Marie pratade även om FORMANALYS = delar i musiken
Exempelvis Blinka lilla stjärna...VERS 1: A- Blinka, B-Fjärran,A- Blinka
Mössens julafton är en s.k refrängsång = Vers + Refräng
Hjulen på bussen, "genom hela staden" = Återkommande + Vers 1+2+3
Marie tipsade om en sida som heter Musikipedia.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar