tisdag 22 februari 2011

Improvisation med Martin Holmlund

Improvius = Oförberedd, Oförmodad

Improvisation stimulerar ett kreativt flöde (Hjärnaktiviteten - "spår i hjärnan")

1, Improvisation som konstform - Det handlar om hur mycket man använder använder det, ju mer man gör det- desto bättre blir man på det, man blir snabbare på att se möjligheter samt att man bryter tekniska barriärer

2, Improvisation som pedagogiskt redskap

Dans
Teater   =  Kommunikation och lek
Musik

Vad kan man träna barn i genom att ha improvisation?
* Förhållningssättet - Att inte vara rädd för att uppmuntra barn att improvisera, uppmuntra dem till att desta olika saker
* Perception - Jobbar med att ta in information ex. titta och lyssna
* Gestaltning - Gestalta uttryck och känslor
* Kommunikation - Att göra något tillsammans med små barn och kommunicera med det, vägledning
* Socialt spel
* Samspel
* Turtagning
* Tonhöjd
* Klangfärg

Improvisation är:
* Rytm
* Dynamik
* Kontraster
* Förväntan
* Frasering
* Överraskningsmoment

Haydn Symphony "suprise"


Ilska kan uttryckas med mörka, starka och snabba/korta toner
Glädje kan beskrivas med trippande, melodi uppsåt, ljusa och raska toner
Sorg - långsamma, ganska mörka, melodi neråt, små steg och att man använder pedalen på pianot
Rädsla - ljusa toner och att man ändrar snabbt mellan tonerna
Hemskt - mörka, långsamma/svagt, fort/starkt
Spänning/spöklikt - mörkt, svagt, kromatiskt

Martin visade oss några duktiga improvisatörer:

Andy McKee är en självlärd gitarrist


Beatboxing flute




Ella Fitzgerald in Berlin 

How high the moon
http://www.youtube.com/watch?v=T8Ji4uG4cac&feature=fvwrel

Louis Armstrong - Mack the knife
http://www.youtube.com/watch?v=hLIrS5dtTZI

Kieth Jarret - Kölnkonserten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar