torsdag 24 februari 2011

Studiegrupp leder vald litteratur 1

MUSIK TEMA KROPPEN
Av Grupp A3. HB Vt-2011
Introduktion: Vi valde att sätta ihop fyra låtar om kroppen som du kan använda i förskolan. Låtarna har vi delat in i olika åldrar som vi tyckte kunde passa. Men självklart kan låtarna anpassas och mer eller mindra användas för alla åldrar. Alla låtarna går igenom olika kroppsdelar för barnen då de lär sig de rätta begreppen för dessa, de får även träna på kroppsuppfattningen då ni kan göra rörelser till låtarna.
1.    
       Var är tummen? (1-2 år)
2.     Huvud axlar knä och tå! (2-3år)
3.     Honkey Tonk! (3-4år)
4.     Fader Abraham! (4-6år)

Mål för aktiviteten:
I läroplanen för förskolan (Lpfö98) står det att förskolan skall sträva efter att varje barn:
-          utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning
-          utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära
-          utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga
-          utveckla sin förmåga till att ta egna initiativ och ha tillit till sin egen förmåga
·         Med dessa aktiviteter vill vi få barnen att röra specifika kroppsdelar till musik. Detta för att utveckla deras: koordinationsförmåga, balans, kroppsuppfattning, förmåga att härma rörelser, förmåga att skilja på höger och vänster. Allt detta händer på ett roligt och lustfyllt sätt i leken.


Förberedelser för aktiviteten:

·         Ha med musik som passar eller alternativt ha med mora träsk skiva där låten finns med melodi och sång. Har man inte tillgång till detta går det också utmärkt att sjunga låten själv utan hjälpmedel, då krävs det dock att man är förberedd och kan låten själv.

·         Barngruppens storlek har inte så stor betydelse så länge det finns tillräckligt med plats att röra sig fritt på, (beroende på låt)


·         När barnen är bekanta med låten kan de sedan få ansvara för att välja olika kroppsdelar. Det hjälper dem att utveckla sitt ledarskap, kroppsuppfattning och sin fantasi.

·         Låtarna kan anpassas och förenklas eller göras svårare beroende på barngruppen och tidigare erfarenheter.

Introduktion och genomförande:

·         Det är bra att ha gått igenom kroppsdelarna, höger och vänster innan man genomför aktiviteten så att alla barnen kan känna sig trygga med att delta.
·         Man står upp i en ring, det gör att alla barnen har möjlighet att se “ledaren” och varandra på så sätt blir det en social lek.

·         Tillsammans med barnen kan man gemensamt bestämma eller låta barnen turas om att välja vilken kroppsdel man ska sjunga om.

·         Man kan även använda sig av olika artefakter för att förtydliga ord och rörelser och för att göra aktiviteten mer spännande.

Var är tummen?
Text och musik: Mora Träsk (www.moratrask.se)
Genomförande: Barngruppen kan sitta i en cirkel så att alla kan se pedagogen. Man kan sitta på knä. Håll händerna bakom ryggen och när exempelvis tummen nämns tas de fram från bakom ryggen och vickar så vi kan se dem. När vi sjunger ”spring din väg” så tar vi händerna bakom ryggen igen.


Var är tummen? Var är tummen?
Här är jag! Här är jag!
Hur mår du I dag då?
Tack så mycket, bra då
Spring din väg, spring din väg

Var är pekfingret? Var är pekfingret?
Här är jag! Här är jag!
Hur mår du I dag då?
Tack så mycket, bra då
Spring din väg, spring din väg

Var är långfingret? Var är långfingret?
Här är jag! Här är jag!
Hur mår du I dag då?
Tack så mycket, bra då
Spring din väg, spring din väg

Var är ringfingret? Var är ringfingret?
Här är jag! Här är jag!
Hur mår du I dag då?
Tack så mycket, bra då
Spring din väg, spring din väg

Var är lillfingret? Var är lillfingret?
Här är jag! Här är jag!
Hur mår du I dag då?
Tack så mycket, bra då
Spring din väg, spring din väg

Var är alla? Var är alla?
Här är vi! Här är vi!
Hur mår ni I dag då?
Tack så mycket, bra då
Spring er väg, spring er väg

Spring er väg, spring er väg

Huvud axlar knä och tå!
Text och musik: trad. från England. Elefantboken (1994)
Genomförande: Barnen står upp. Tar på de kroppsdelar som vi sjunger om. Sången kan sjungas snabbare och snabbare. Även byta ut kroppsdelarna vi sjunger om.


Huvud, axlar, knä och tå. Knä och tå.
Huvud, axlar, knä och tå. Knä och tå.
Ögon, Öron, kinden klappen får.
Huvud, axlar, knä och tå. Knä och tå.
Honkeytonk!
Text och Musik: Trad. Elefantboken ( 1994)Genomförande: Barngruppen står upp. I en cirkel kan vara bra så att vi kan se varandra och ta hjälp av varandra. Under låten skall vi hoppa i takt till musiken. När vi sjunger höger ben fram, tar du höger ben framför kroppen. Vid höger ben bak tar du högerbenet bakom kroppen. (benet skall hållas i luften). Vid skaka lite grann så skakar ni benet framför kroppen. Under dansa Honkey Tonk så dansar ni runt i en liten cirkel där du står.
Aoo!

Höger ben fram, höger ben bak
Höger ben fram och skaka lite grann
Hoppa runt i ring, dansa honky tonk
Det var allt för denna gången

Vänster ben!

Vänster ben fram, vänster ben bak
Vänster ben fram och skaka lite grann
Hoppa runt i ring, dansa honky tonk
Det var allt för denna gången

Höger arm!

Höger arm fram, höger arm bak
Höger arm fram och skaka lite grann
Hoppa runt i ring, dansa honky tonk
Det var allt för denna gången

Vänster arm!

Vänster arm fram, vänster arm bak
Vänster arm fram och skaka lite grann
Hoppa runt i ring, dansa honky tonk
Det var allt för denna gången

Magen!

Magen fram, magen bak
Magen fram och skaka lite grann
Hoppa runt i ring, dansa honky tonk
Det var allt för denna gången

Håret!

Håret fram, håret bak
Håret fram och skaka lite grann
Hoppa runt i ring, dansa honky tonk
Det var allt för denna gången

Stjärten!

Stjärten fram, stjärten bak
Stjärten fram och skaka lite grann
Hoppa runt i ring, dansa honky tonk
Det var allt för denna gången

Det var allt för denna gången!

Fader Abraham:
Text och Musik: Elefantboken (1994 )
Barnen står upp. När du sjungit exempelvis högerhand så börjar du klappa denna på knäet. Samma med vänster hand. Sedan vid höger och vänster fot så stampar du denna i golvet. När du sjunger huvudet och kroppen så skakar du denna. Så i slutet av sången så klappar du händerna på benen, stampar med fötterna, skakar huvudet och skakar på kroppen.
Fader Abraham, fader Abraham
Fyra söner hade Abraham
Och dom åt och drack
Och dom drack och åt
Och sen gjorde dom så här:

En gång till!

Fader Abraham, fader Abraham
Fyra söner hade Abraham
Och dom åt och drack
Och dom drack och åt
Och sen gjorde dom så här:

Höger hand!

Fader Abraham, fader Abraham
Fyra söner hade Abraham
Och dom åt och drack
Och dom drack och åt
Och sen gjorde dom så här:

Höger hand!
Vänster hand!

Fader Abraham, fader Abraham
Fyra söner hade Abraham
Och dom åt och drack
Och dom drack och åt
Och sen gjorde dom så här:

Höger hand!
Vänster hand!
Höger fot!

Fader Abraham, fader Abraham
Fyra söner hade Abraham
Och dom åt och drack
Och dom drack och åt
Och sen gjorde dom så här:

Höger hand!
Vänster hand!
Höger fot!
Vänster fot!

Fader Abraham, fader Abraham
Fyra söner hade Abraham
Och dom åt och drack
Och dom drack och åt
Och sen gjorde dom så här:

Höger hand!
Vänster hand!
Höger fot!
Vänster fot!
Huvudet!

Fader Abraham, fader Abraham
Fyra söner hade Abraham
Och dom åt och drack
Och dom drack och åt
Och sen gjorde dom så här:

Höger hand!
Vänster hand!
Höger fot!
Vänster fot!
Huvudet!
Kroppen med!

Fader Abraham, fader Abraham
Fyra söner hade Abraham
Och dom åt och drack
Och dom drack och åt
Och sen gjorde dom så här:

Tjohej!

Avslutning av aktivitet


Vi anser att det är bra om man förbereder barnen på att aktiviteterna håller på att avslutas genom att till exempel säga: “ och så den tredje sista... och så näst sista... och den allra sista”. Anledningen till detta är att det inte ska bli ett alltför abrupt slut så att barnen blir för besvikna. Det är viktigt att man har ögonkontakt med barnen och att man är tydlig som ledare.

Viktigt att tänka på

·         Om inte alla barnen hinner välja kroppsdel kan det vara viktigt att man lägger på minnet vilka barn som ska få göra det nästa gång och eventuellt förbereda dem på detta innan.

·         Man kan dela upp låten och aktiviteten i mindre delar exempelvis att man börjar med att introducera sången för barngruppen. När barnen är trygga i sången kan man lägga till enklare rörelser och efterhand kan dessa avanceras utefter barnens förmågor och kunskaper.

Tips:

·         Rörelser och sånger finns att se och lyssna på antingen på www.moratrask.se eller www.youtube.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar