fredag 11 februari 2011

Taktarter, bollar, och notvärden

Vi övade på att betona olika taktslag. Vi gjorde några övningar med klappslag och bollstuds. Vi gick i fyrtakt (1,2,3,4) och sedan betonade vi första takslaget med en klapp. För att göra det lite svårare så skulle vi istället klappa på 1 och 3 i varje takt. Sedan avancerade vi det ytterligare genom att studsa en boll till varandra, vi var uppdelade i två grupper och den ena gruppen skulle studsa bollen  på på taktslagen 1 och 3 medan de andra skulle studsa på 2 och 4. Vi stod i två led, så att man stod mittemot varandra och när man skulle hålla reda på att studsa bollen på 1 och 3 samtidigt som de andra studsade på 2 och 4 blev det väldigt svårt att koncentrera sig på sitt och jag tappade bort mig några gånger. Men det var väldigt roligt och nyttigt och jag tror absolut att barn tycker det är lika skoj, men kanske mer från förskoleklass och uppåt.  Jag tycker att det är viktigt att man tänker på att man anpassar aktiviteterna så att alla barn klarar av de från början och när man märker att alla hänger på så kan man öka svårighetsgraden lite varje gång.

Vi gick även igenom en namnlek där man använder sig av en boll. Det är en bra "lära-känna" aktivitet. Vi satt i en ring och man ska rulla bollen till en kamrat medans man sjunger en låt, så här går den: "Här kommer det en boll, den är alldelles rund, den rullar och den rullar ända till...Maja" osv.





Ett annat moment var att vi skulle komponera fjärdedelstakter med hjälp av olika notbilder. Vi satt i grupper om tre och knåpade ihop en liten melodi. 


Noternas värde:
Helnot = värd  4 kr "vilanoten"
Halvnoten = värd  2 kr "klivnoten"Fjärdedelsnot = värd  1 kr "gånoten"Åttondelsnot = värd  50 öre + 50 öre "springnoten"Sextondelsnot = värd 25 öre + 25 öre + 25 öre + 25 öre "X 2000-noten"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar