måndag 21 februari 2011

VFU dag 1

Jag började att titta efter vad det fanns för instrument på avdelningarna och insåg att det inte fanns så mycket musikinstrument på föskolan. På avdelningen där barnen är tre till fyra år och där jag gör min VFU hittade jag två mindre plasttrummor som sitter ihop och några marackasägg. Dock ligger de längst upp i ett skåp inne i mys/sagorummet vilket jag tror gör att dem används väldigt lite och pedagogerna berättade även att de bara används periodvis. För övrigt är sångstund och cd-spelande det som utövas mest på förskolan. I sångstunderna har de vävt in matematik och språk på ett mer tydligt sätt. Det sker även mycket spontant sjungande, både från barn och pedagoger. Under exempelvis jul och påsk sjunger de sånger där texten är anpassad till högtiden och ibland samlas alla avdelningar och sjunger tillsammans. En pedagog är duktig på gitarr och använder den flitigt. Dock tycker jag det är synd att det endast finns en gitarr och få av andra musikinstrument. Avdelningen jämte har ett rum där det finns en mindre scen där det kan spelas skivmusik och barnen kan "uppträda". Det finns lite utrymme till rörelse och dans också.



Aktivitet 1:
Vad? Sjunga och göra rörelser till Huvud, axlar, knä och tå.


Målet med aktiviteten:
Målet är att barnen får en lustfylld och aktiv musikstund. Sången/ramsan går igenom olika kroppsdelar och genom att göra rörelser använder man olika sinnen för för att lära sig sången. I aktiviteten tränar barnen  också på kroppsuppfattningen. I Lpfö 98 står det att förskolan ska sträva efter att varje barn:
- Utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt
- Utvecklar tillit till sin egen förmåga

Jag anser att detta sker på ett lustfyllt sätt i aktiviteten.



Genomförande: 
Vi samlades i ett rum och jag föreslog att vi skulle sjunga och göra rörelserna till Huvud, axlar, knä och tå. Först gick vi igenom vad kroppsdelarna heter  och var de sitter och sedan visade jag i vilken ordning kroppsdelarna skulle komma i låten. Detta för att förbereda barnen lite innan och för att de skulle känna sig trygga med att göra rörelserna. Eftersom jag inte hade hittat någon CD-skiva med den låten så valde jag att använda min dator och leta fram låten på Youtube. Fyra barn i tre års ålder var med och sjöng och gjorde rörelserna medan två barn valde att titta på. Vi sjöng och gjorde rörelserna långsamt några gånger. Sedan föreslog jag att vi skulle testa öka takten  lite. Barnen tyckte att det var skoj när det gick i ett snabbare tempo och då testade vi att göra låten ännu lite snabbare. Och ännu mer. Sista gången försökte vi göra rörelserna supersnabbt. De tyckte att aktiviteten var rolig men efter alla gånger så var de trötta och blev mer intresserade av datorn. Jag frågade om de hade några önskemål på någon låt de ville höra och jag tänkte att jag kunde använda mig av Youtube igen och se om jag hittade en bra video till. Flera barn samlades i rummet och det kom förslag på  låtar som de ville lyssna på. De ville bl.a lyssna på krokodilen i bilen, Imse Vimse spindel i rockversion och tre pepparkaksgubbar. De såg även att det fanns videor med lejonkungen och andra barnfilmslåtar som de ville titta och lyssna på och de satt en längre stund och ville välja låtar och vissa spelades om och om igen, vi gjorde rörelser till de låtarna som barnen kände igen mest och hade sjungit innan på förskolan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar