torsdag 3 mars 2011

VFU dag 2

Idag gjorde jag marackas med de barnen som ville. Jag hade lagt fram toalettrullar, tejp och makaroner i en påse på bordet. Först förklarade jag att vi behövde tejpa för den ena sidan innan vi kunde hälla i makaroner. Några barn ville ha hjälp med att tejpa för ena sidan direkt och några ville försöka själva innan de ville ha hjälp med att få det helt tätt. För att underlätta för mig själv förklarade jag att vi skulle vänta med att hälla i makaroner tills alla  hade tejpat klart ena sidan. Barnen var väldigt fokuserade på sitt eget under hela tiden och de ville bli klara snabbt för att kunna spela på dem. Två barn valde att bara ha några makaroner i sin och de andra fyra ville ha lite mer än hälften i sina. När alla var klara valde jag att samla de på en matta och föreslog att alla skulle spela på sitt instrument. Jag hade med en trumma och efter att jag hade trummat i en takt härmade barnen med att "spela" på liknande vis med sina marackas.Vi klappade även våra namn och "spelade" lika många gånger som våra stavelser i namnen. Här uppmärksammade jag även barnen på hur en marackas som hade färre makaroner i lät, jämfört med en marackas som innehöll fler makaroner.

Syfte med aktiviteten: 
Genom att tillverka musikinstrument tillsammans med barnen blir de delaktiga i processen och jag tycker det är viktigt moment i lärandet. Barnen för möjlighet att göra sina egna instrument och bestämma själva hur de vill att den ska se ut, tex med färg och namn. När man är i en grupp och skapar tillsammans samarbetar barnen och de kan även hjälpa och lära av varandra. Barnen får tillit till sin egen förmåga att skapa och de utvecklar sin förmåga att ta egna initiativ. I Lpfö98 uttrycks det att förskolan ska sträva efter att varje barn:
- utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
- utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker och material.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar