Jörgen inledde föreläsningen med att sätta igång en låt som vi skulle betygsätta: 1-5, 1= Mest 5=Minst
Mystisk - Tydlig
Spännande - Tråkig
Förväntansfull - Färdig
Sedan gick han igenom förhållandet mellan text och musik
*Text utan musik
*Text med bakgrundsmusik
*Deklamerad text med musikackompanjemang
*Sångtext till melodi: Med eller utan instrumentalt
Vi gick igenom "Den första gången jag såg dig". Den har:
- 3 verser
- Regelbunden text
- Liknande rim
- Pulsen utspelar sig på två olika nivåer
- Meterrytm
- Första, andra, tredje fraseringsrytm
- Fraseringen stämmer exakt med rytmen i texten
- Treackordslåt = Lätt att spela
Barnvisor har oftast ackorden C, D, G, F ex. Idas sommarvisa, Varglåten, Emils visa
Det vanligaste är att alla ackordkombinationer ingår i en låt.
G-C-D/C-F-G/D-G-A
Det här var bra att gå igenom och få lite tips på vad man ska tänka på när man skriver en egen låt och ska komma på en melodi till. Vår studiegrupp började med att "brainstorma" vad vi ville att låten skulle handla om och vilken känsla vi ville förmedla genom låten. Redan innan hade vi i klassen bestämt att det skulle handla om en drake som är med om något äventyr. Det gjorde vi för att vi tyckte att det skulle vara smidigast att göra låtar som vi sedan kunde använda till musikprojektet som vi skulle göra sedan. Annars hade vi fått göra nya låtar och komma på en ny handling till projektet. Nu hade vi lite riktlinjer att gå efter och det underlättade när vi skulle skriva låttexterna. Vi valde att skriva text först och sedan komma på en melodi som passade. Sofie hämtade en gitarr och började klura på melodin. När vi hade hittat en melodi som vi tyckte lät bra testade vi med texten och då var det lättare att ta bort eller ändra ord så att text och melodi passade ihop bra. Därefter började vi öva och vi finslipade texten några gånger. Jag tror att vi alla var jättenöjda med vår låt och jag tycker att vi kom på texten och "hittade" melodin snabbt och genom ett bra samarbete i gruppen. Innan vi skulle börja med våra låtar hade jag en känsla av att det skulle bli svårt och stressigt men jag tycker att det gick ganska snabbt och det var ett kul moment.
Så här blev vår text: Låten om Draken
Vers1: Jag é en stor drake i grönt fodral
Jag é en stor drake i grönt fodral
Jag har en jättesvans som jag kan vifta på
Den håller jag min, balans med då
Jag é en stor drake i grönt fodral
Jag har en jättesvans som jag kan vifta på
Den håller jag min, balans med då
Ref: Hej hå jag dansar så
Jag dansar, dansar, dansar runt på tå
Träffar jag en vän, får du vara med
Jag tar din hand o vi dansar en sväng
Det blir en väldans massa fart o fläng
Jag dansar, dansar, dansar runt på tå
Träffar jag en vän, får du vara med
Jag tar din hand o vi dansar en sväng
Det blir en väldans massa fart o fläng
Vers2: Jag é en stor drake i grönt fodral
Jag é en stor drake i grönt fodral
Jag har en jättemun jag kan bitas med
Och om det inte passar, så sprutar jag eld
Jag é en stor drake i grönt fodral
Jag har en jättemun jag kan bitas med
Och om det inte passar, så sprutar jag eld
Ref: Hej hå jag dansar så
Jag dansar, dansar, dansar runt på tå
Träffar jag en vän, får du vara med
Jag tar din hand o vi dansar en sväng
Det blir en väldans massa fart o fläng
Jag dansar, dansar, dansar runt på tå
Träffar jag en vän, får du vara med
Jag tar din hand o vi dansar en sväng
Det blir en väldans massa fart o fläng
Vers3: Jag é en stor drake i grönt fodral
Jag é en stor drake i grönt fodral
Magen min, är tjock o fin
Jag äter alltid, maten med ett flin
Jag é en stor drake i grönt fodral
Magen min, är tjock o fin
Jag äter alltid, maten med ett flin
Ref: Hej hå jag dansar så
Jag dansar, dansar, dansar runt på tå
Träffar jag en vän, får du vara med
Jag tar din hand o vi dansar en sväng
Det blir en väldans massa fart o fläng
Jag dansar, dansar, dansar runt på tå
Träffar jag en vän, får du vara med
Jag tar din hand o vi dansar en sväng
Det blir en väldans massa fart o fläng
Hej hå jag dansar så
Jag dansar, dansar, dansar runt på tå
Träffar jag en vän, får du vara med
Jag tar din hand o vi dansar en sväng
Det blir en väldans massa fart o fläng
Vers4: Nu har jag dansat runt hela dagen långJag dansar, dansar, dansar runt på tå
Träffar jag en vän, får du vara med
Jag tar din hand o vi dansar en sväng
Det blir en väldans massa fart o fläng
och jag är trött
Så nu ska ja sussa så sött
schhh schhh schhh schhh
Jag tycker att detta hade varit väldigt roligt att göra i förskolan och förskoleklass. Men vill man göra en enklare variant kan man låna en melodi av en annan barnsång och sedan komma på en handling med barnen. Utifrån den nya låten kan man sedan göra en egen teater med barngruppen eller komma på rörelser/dans till låten. Man kan även väva in skapande med färg och olika material samt jobba temainriktat utifrån exempelvis årstider, figurer, matematik, språket eller annat som dyker upp i låten.
I den reviderade läroplanen för förskolan (Lpfö 98, s.12) står det att förskolan ska sträva efter att varje barn:
- utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar