tisdag 29 mars 2011

*Konsten att lära barn estetik

Workshopen med Gunilla Fihn handlade om vad estetik är för något, varför det ar bra att använda och hur man kan arbeta med det  i en barngruppen. 

Estetik innefattar dans, musik, poesi och drama
I estetik utvecklar man andra förmågor, man får ett inomestetiskt (estetik som ämne) kunnande och genom estetiken utvecklar man personliga uttryck. Pedagogen ska ha sitt fokus hos barnet och på det som ska läras. 

Varför ska estetik vara ämnesintegrerat?
- Det stimulerar olika sinnen och ger ett utvecklat lärande
- Det ger en ökad begreppsuppfattning
- Genom att integrera musiken i alla ämnen får man en ökad integration av samhället i skolan.
- Estetik behövs integreras i många ämnen för att få så varierad erfarenhet som möjligt
- Och genom att arbeta ämnesintegrerat får man ett bredare kunnande om mycket. 

Det finns tre olika sätt att se kunskap på:
* Rationell kunskap beskrivs som att man kan se allas samlade tankar
* Empirisk kunskap innebär att att man återspeglar och undersöker verkligheten
* Det konstruvistiska sättet betyder att man återspeglar något på ett sätt som gör det beskrivligt för andra

Workshopen handlade även om att att vi skulle gestalta ett händelseförlopp med rörelser och sedan med ljud. Efter vår korta gestaltning fick klassen gissa vad som hänt. Därefter  skulle alla skriva en replik eller ett ljud på varsin lapp och dessa lottades sedan ut till grupperna. Vi fick en liten stund på oss att komma överrens om hur vi skulle gestalta detta så att vi fick med ljuden. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar