fredag 18 mars 2011

VFU dag 3

Vad? Lyssna och härma

Hur? Jag valde att göra aktiviteten med enbart killar på förmiddagen. Jag startade upp aktiviteten med att förklara att jag skulle klappa till en ramsa och barnen skulle få vara mitt eko, alltså säga likadant. Jag valde den här ramsan för att jag själv tycker om den och jag tyckte att den passar bra som introduktion till vad jag hade för tanke med hela aktiviteten, att härma.

Hej (hej)
Hej på dig (hej på dig)
Hej på mig (hej på mig)
Tjena mors (tjena mors
Din galosch (din galosch)
Morsning (morsning)
Korsning (korsning)
Hejsan svejsan hejsan svejsan hejsan svejsan hej! (Hejsan svejsan hejsan svejsan hejsan svejsan hej!)

Efter det ställde jag fram en korg med maracas, trumma och klaves (använde kaplastavar). Jag sa att vi skulle lyssna efter vilken rytm som spelades och följa den. Barnen fick komma fram en och en till korgen och hämta ett instrument. Sedan talade jag om att vi kommer att byta instrument med varandra efter en stund så att alla får testa på de olika instrumenten. Jag började med att trumma i långsam takt på trumman och sa att barnen kunde hänga på att spela likadant när de ville. Jag valde att trumma dessa rytmer:

Långsamt / Svagt
Snabbt / Svagt
Långsamt / Starkt
Snabbt / Starkt

Sedan berättade jag att alla skulle skicka sitt instrument till kompisen på höger sida och trumman som jag hade börjat spela på skulle gå runt till alla och att de som ville skulle få bestämma en egen rytm som vi andra skulle härma.

På eftermiddagen gjorde jag samma aktivitet med enbart tjejer. Jag valde att dela upp pojkar och flickor för att kunna reflektera över vilka likheter och skillnader jag hade sett i  grupperna.

Varför? I den här aktiviteten tränar barnen på att  lyssna efter en rytm/puls i musiken och följa denna. De får prova på att leda gruppen och själva bestämma en rytm som kompisarna ska härma. I Lpfö 98 står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar/.../



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar